۱۴۰۱/۵/۱۸

بحران آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم دهه های اخیر است که اثرات سمی جدی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد.اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر شروع بیماری هایی مانند عفونت ها،التهاب های تنفسی،اختلالات قلبی عروقی و سرطان به طور گسترده پذیرفته شده است.از این رو،آلودگی هوا هر ساله با میلیون ها مرگ در سراسر جهان مرتبط است.

 


به گزارش سرزمین ارتباطات، فریده ذاکری- آلودگی هوا هم ناشی از مداخلات انسانی و هم از پدیده های طبیعی است.پیشرفت صنایع و تکنولوژی،توسعه شهرها،ازدیاد و تراکم جمعیت،افزایش وسایل نقلیه موتوری،ازدیاد مصرف سوخت های فسیلی،نامناسب بودن بافت شهری و در برخی از موارد نامناسب بودن موقعیت جغرافیایی محل،همگی باعث آلودگی هوا می شود.اگرچه کارخانه ها و صنایع نیز باعث آلودگی هوا می شود اما آلودگی آنها نسبت به منابع متحرک به حدی نیست که با تعطیلی آنها هوا تلطیف شود.برنامه ریزی و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در واقع اگر با لحاظ نکردن مسائل زیست محیطی نباشند، در تضاد با سیاست های کاهش آلودگی هوا خواهد بود و شاهد استمرار همین آلودگی هایی خواهیم بود که اکنون درگیر آن هستیم . بطور مثال بارگذاری های مختلفی از جمله توسعه یا استقرار صنایع جدید، ایجاد شهرک های صنعتی و مسکونی که موجب بارگذاری جمعیت و فعالیت و در نتیجه منجر به افزایش خودرو و ترافیک در سطح شهر می شود. خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و منابع ساکن شامل موتورخانه ها و سامانه های احتراقی ساختمان های اداری و تجاری و همچنین صنایع در کلانشهرها در تولید آلاینده ها سهم قابل توجهی دارند.مهمترین علت آلودگی هوای تهران تردد منابع متحرک (خودروها و موتورسیکلت‌ها) است.خودرو و یا وسیله ای که در ترافیک مانده و درجا کار می کند معادل پنج برابر خودروی در حال تردد آلودگی ایجاد می کند. این آمارها نشان می دهد که طراحی شهری چقدر می تواند در کاهش یا افزایش آلودگی هوا موثر باشد.وقتی هر شهروند فاصله محل کار یا محل سکونتش با ایستگاه حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، طبیعتا ترغیب می شود تا از حمل و نقل عمومی استفاده کند و شاهد کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین خواهیم شد، بنابراین کاهش تردد خودروی شخصی، یعنی کاهش منابع انتشار آلایندگی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، متاسفانه در حال حاضر در کلانشهرها، تردد خودروهای تک سرنشین خیلی زیاد شده است و اگر بخواهیم سهم این منابع را در آلودگی هوا کم کنیم، ناگزیر هستیم ضمن توسعه حمل و نقل عمومی پاک، به سمت توسعه بکارگیری خودروهای کم مصرف و خودوهای برقی و هیبریدی برویم که یکی از معضلات این بخش هم نبود زیر ساخت های لازم  جهت محقق شدن این امر است.ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده که از سوخت گازوییل استفاده می کند سهم بیشتری از منابع متحرک را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد به عهده دارند که با نصب فیلتر جاذب دوده  بر روی این قبیل خودروهای در حال تردد می تواند میزان انتشار آلاینده های گازی و ذرات را کاهش دهد.ایران از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی، جزو کشورهای رتبه یک دنیا است و قیمت انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان است به همین دلیل، شدت مصرف انرژی در ایران بیش از سه برابر مصرف جهانی است زیرا مصرف بالای انرژی، یعنی مصرف بیشتر سوخت های فسیلی و در نتیجه ایجاد و افزایش آلودگی هوا که قابل تامل است.حدود ۹۷ درصد پایه تولید انرژی برق کشور از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود و باید به سمت تولید انرژی پاک از طریق توسعه نیروگاه های تجدید پذیر برویم.