۱۴۰۱/۵/۲۹

درخواست نماینده مجلس برای مناظره با یکی از مدیران بانکی

محمدحسین حسین زاده بحرینی طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواست برای آگاهی افکار عمومی از ریشه‌های نابسامانی نظام بانکی کشور، امکان مناظره یکی از امضاکنندگان نامه با رئیس کمیسیون اقتصادی یا رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس را فراهم کند.

به دنبال درخواست تعدادی از مدیران فعلی و سابق شبکه بانکی کشور از رئیس مجلس شورای اسلامی برای توقف رسیدگی به «طرح بانک مرکزی در مجلس»،  محمدحسین حسین زاده بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواست تا جهت روشن شدن ابعاد تحولی طرح مجلس و آگاهی افکار عمومی از ریشه‌های نابسامانی نظام بانکی کشور و نقش مدیران شبکه بانکی به‌ویژه بانک‌های خصوصی در این نابسامانی امکان مناظره زنده تلویزیونی یکی از امضاکنندگان نامه با رئیس کمیسیون اقتصادی یا رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس شورای اسلامی را فراهم کند.

در نامه محمد حسین حسین زاده بحرینی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است:

مطلع شدم جمعی از مدیران فعلی و سابق شبکه بانکی کشور در نامه‌ای به حضرتعالی، خواسته‌اند که رسیدگی به طرح بانک مرکزی در مجلس متوقف شود‌. ضمن قدرشناسی نسبت به تلاش‌های کارکنان و مدیران پاکدست و زحمتکش شبکه بانکی، لازم است توجه جنابعالی و همه کسانی که نسبت به وضعیت نابسامان نظام بانکی کشور دغدغه دارند، به نکات زیر جلب شود.

در بخش نخست این نامه آمده است: بسیاری از امضاکنندگان این نامه، مؤسسان و مدیران بانک‌های خصوصی هستند. از نظر اینجانب، همچنان که در مراسم رأی اعتماد دولت سیزدهم خطاب به ریاست محترم جمهور و نمایندگان عزیز عرض کردم، بانک‌های خصوصی (عمدتا) جزء قانون‌گریزترین نهادهای مالی کشور، مهمترین عامل رشد افسارگسیخته نقدینگی و به‌تعبیری، ام‌المصائب اقتصاد ایران هستند. به مدد الهی، دولت سیزدهم، مجلس یازدهم و بانک مرکزی عزم خود را برای علاج خردمندانه این موضوع جزم کرده‌اند. براین اساس، مخالفت سنگین بانک‌های خصوصی با طرح مجلس کاملاً قابل پیش‌بینی بوده و قابل درک است.

در بخش دوم این نامه با تشریح توسعه بی‌ضابطه و غیرقانونی بانکداری خصوصی در اقتصاد ایران آمده است: در بین امضاکنندگان محترم، نام افرادی مشاهده می‌شود که مجموعاً بیش از بیست سال سکاندار نظام بانکی کشور بوده‌اند و اتفاقاً توسعه بی‌ضابطه و غیرقانونی بانکداری خصوصی در اقتصاد ایران در دوران بسط‌ ید بعضی از همین رؤسای محترم کل، و به دلیل بی‌توجهی آنان به بند (ه) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (که لازمه آن بازمهندسی و توسعه وظائف و اختیارات بانک مرکزی، مقدم بر توسعه و ترویج بانکداری خصوصی بود)، اتفاق افتاده است. این بزرگواران در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی، نخواستند یا نتوانستند قدم مؤثری برای اصلاح نظام بانکی کشور بردارند و اکنون که نمایندگان محترم مجلس با همراهی مسئولانه دولت و بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی کشور را در قالب طرحی دقیق و عالمانه آغاز کرده‌اند، برای متوقف ساختن این حرکت انقلابی، به تکاپو افتاده‌اند. انتظار این بود که آقایان به‌جای تلاش برای جلوگیری از به ثمر نشستن تلاش مشترک دولت و مجلس، نسبت به ترک فعل و کوتاهی خود در اصلاح نظام بانکی کشور در دوره مسئولیتشان، به ملت بزرگ ایران پاسخگو باشند و عذرخواهی کنند.

در بخش پایانی این نامه تأکید شده است: در نامه مدیران شبکه بانکی، مواردی در رابطه با محتوای طرح از جمله تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی، ساختار جدید بانک مرکزی و ...مورد اشاره و نقد قرار گرفته است. اگرچه قبلاً پاسخ این انتقادات از طرق مختلف توسط طراحان و دیگر نمایندگان محترم مجلس داده شده، ولی پیشنهاد می‌کنم ترتیبی اتخاذ فرمایید که برای روشن شدن ابعاد تحولی طرح مجلس و آگاهی افکار عمومی از ریشه‌های نابسامانی نظام بانکی کشور و نقش مدیران شبکه بانکی بویژه بانک‌های خصوصی در این نابسامانی، یکی از امضاکنندگان نامه (ترجیحاً یکی از رؤسای کل پیشین بانک مرکزی که این نامه را امضا کرده‌اند) در یک مناظره زنده تلویزیونی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی یا رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس شورای اسلامی شرکت نمایند.

بی‌تردید، این گفت‌وگو، برای مردم عزیزمان که بیش از همه از وضعیت نابهنجار نظام بانکی کشور آسیب دیده و متضرر شده‌اند، روشنگر و مفید خواهد بود و درستی مسیری که دولت، مجلس و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند را آشکارتر خواهد ساخت.

 

منبع: فارس