صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

قنادباشی: برجام از اول هم زنده نبود

جعفر قنادباشی گفت: برجام وقتی می‌توانست زنده باشد که همه به تعهداتشان عمل کنند و این درحالی است که غربی‌ها حتی یک روز هم به تعهداتشان پایبند نبودند پس می‌توان گفت برجام از ابتدا مرده بود.

غربی‌ها دوگانه صحبت می‌کنند؛ از یک سو می‌گویند می‌خواهیم باب دیپلماسی با ایران باز بماند و از سوی دیگر اظهار می‌کنند که مذاکرات برجامی اولویت‌مان نیست. حالا پرسش این است که علت این دوگانه سخن‌گفتن آنها چیست؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظرم می‌رسد دو موضوع در کنار هم می‌تواند رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را تشریح کند؛ یکی آن است که آنها در در اتخاذ موضوع موثر برای واداشتن ایران به پذیرش خواسته‌های غیرقانونی‌شان سردرگم‌اند. آنها می‌کوشند راه صحیحی را انتخاب کنند اما تجربه چنددهه اخیر را که مشاهده می‌کنند، می‌بینند هر یک از روش‌هایشان نتیجه موثری نداشته است که نظام ایران وادار به پذیرش خواسته‌هایشان شود. آنها انواع اهرم‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و تهاجم‌ رسانه‌ای را علیه ما سازمان داده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند و حالا نمی‌توانند یک شیوه موثر در مواجهه با ایران انتخاب کنند».

او ادامه داد: «واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی این ما نبویدم که دشمنی با غرب را شروع کردیم. شاه که سقوط کرد غربی‌ها تصور کردند ضربه‌ای از سوی انقلاب مردم ایران دریافت کرده‌اند و خواستند شیوه‌هایی برای براندازی نظام ایران یا دستِ‌کم کنترل نظام ایران را در پیش بگیرند. حالا آنها درمانده‌ شده‌اند و نمی‌دانند چه باید انجام دهند. درجلساتی که در سی‌آی‌ای یا پنتاگون تشکیل می‌دهند هم اختلاف نظرهای شدید در قبال ایران دارند و نمی‌توانند به جمع‌بندی برسند. در چندماه اخیر پروژه‌ای ترکیبی علیه ما را در پیش گرفتند؛ پروژه آشوب، ناامن‌کردن مرزها و البته فشارهای شدید اقتصادی را به کار گرفتند. حتی آنها از ابزار سازمان ملل هم علیه ایران استفاده کردند. در این شرایط اینکه آنها دوگانه سخن بگویند، طبیعی است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «غربی‌ها وقتی پروژه آشوب را شروع کردند باید از ابزار دیپلماسی فعال هم استفاده می‌کردند اما نکردند زیرا امیدوار بودند آشوب‌ها در ایران به نتیجه برسد؛ حالا هم که فهمیده‌اند آشوب‌ها در ایران نتیجه نمی‌دهد، می‌خواهند به دیپلماسی برگردند اما نمی‌توانند. غربی‌ها در یک ناامیدی به سر می‌برند».

قنادباشی در پایان گفت: «عنوان برجام نباید ما را از شناخت واقعیت دور کند. برجامی که نظام ما و مردم ما می‌شناختند این بود که در عرصه غنی‌سازی کاهش‌هایی را به وجود بیاوریم و غربی‌ها هم تحریم‌ها را بردارند. برجام وقتی می‌توانست زنده باشد که همه به تعهداتشان عمل کنند و این درحالی است که غربی‌ها حتی یک روز هم به تعهداتشان پایبند نبودند پس می‌توان گفت برجام از ابتدا مرده بود. عنوان اصلی برجام برنامه جامع اقدام مشترک است. وقتی دیگر اقدام مشترکی نباشد و غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند، برجام از ماهیت تهی می‌شود. اکنون هم همین است که اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل کنند، برجام زنده می‌شود در غیر این صورت مرده است».

 

منبع: نامه نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۲۱۷۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۰/۲۵     ساعت: ۸ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024