صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سفیر ایران در بغداد: جمهوری اسلامی با وجود اتهام و تحریف‌ها، حامی اول عراق می‌ماند

محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد در توییتی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق با وجود تلاش‌های برخی طرف‌ها برای تحریف حقایق و گمراه سازی افکار عمومی درخصوص مساله دلار عراق تاکید کرد.

آل صادق در این توییت نوشت: جمهوری اسلامی، حامی اول توسعه، ثبات و پیشرفت عراق می ماند هرچند در معرض اتهامات قرار گرفته است؛ اتهاماتی که هدف از آن، تحریف جهت افکار عمومی از مسبب اصلی بحران قیمت دلار است.

به نظر می رسد اشاره سفیر ایران به مساله این روزهای عراق و گرانی دلار در این کشور است که آمریکا با بلوکه کردن و تزریق قطره چکانی درآمدهای عراقی ها به بانک مرکزی، باعث گرانی آن شد تا دولت محمد شیاع السودانی را تحت فشار قرار دهد.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز سه‌شنبه شب با انتقاد شدید از ایالات متحده گفت که «آمریکایی ها از دلار به عنوان سلاحی برای گرسنه نگه داشتن ملت‌ها استفاده می کنند.»

العامری درخصوص موضوع افزایش قیمت دلار در عراق نیز گفت که از آن جا که ذخایر بانک مرکزی این کشور در اختیار فدرال رزرو [بانک مرکزی آمریکا] قرار دارد، دولت بغداد دچار فقدان استقلال اقتصادی است.

وی گفت: آمریکایی‌ها امروزه بیشترین فشار را به عراق وارد می‌کنند تا مانع از روابط آن با اروپا و کشورهای دیگر جهان شوند.

عده ای از چهره های سیاسی عراق مانند «مصطفی جبار سند» نماینده مستقل پارلمان عراق نیز اخیرا درباره حربه اقتصادی آمریکا علیه دولت عراق هشدار داده اند.

مصطفی جبار سند می گوید که آمریکا سه پیام را از طریق «موشک تخریبگر دلار» به دولت محمد شیاع السودانی داده است.

به گفته سند، آمریکا از سودانی می خواهد در واشنگتن حاضر شود و مسیر دولت سابق را طی کند. این خواسته با سه پیام اقتصادی دنبال می شود.

پیام اول در ندادن اموال عراق به دلار با وجود استحقاق پرداخت و علیرغم تقویت دارایی دلاری نزد بانک مرکزی است که آمریکا آن را از 100 درصد به 25 درصد رسانده است.

لازم به توضیح است که بعد از اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 درآمدهای دلاری دولت عراق در نقض مسلم حاکمیت این کشور ابتدا به بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) واریز و سپس در صورت صلاحدید دولت آمریکا به بانک مرکزی عراق انتقال می یابد. هزینه های اشغال و غرامت جنگ کویت نیز از همین محل پرداخت شده است.

پیام دوم دولت آمریکا، حذف 4 بانک بزرگ عراقی (الاوسط، القابض، الانصاری و آسیا) از فرایند مزایده دلار است که فروش دلاری بانک مرکزی عراق را به یک سوم کاهش داد و موجب افزایش قیمت دلار در بازار موازی شد.

پیام سوم از نگاه مصطفی سند، تعویق فرایند خرید گاز و انرژی از جمهوری اسلامی ایران از طریق ممانعت از پرداخت بهای آن است و این در حالی است که پول حاصل از فروش انرژی ایران نزد بانک تجاری عراق (TBI) به 10 میلیارد دلار رسید و آمریکا، پرداخت آن را منوط به تفاهم خود با عراق درباره شیوه پرداخت این بدهی کرد.

برخی ناظران عراقی، قضیه را به اختصار اینطور شرح می دهند که «افزایش قیمت دلار ناشی از ممانعت بانک مرکزی آمریکا در حواله دلار (پول های عراق در فدرال رزرو) به بانک های عراقی است بنابراین دولت عراق ناچار می شود ارز دلاری سخت (ارز احتیاطی) را به بانک ها تزریق کند تا قیمت آن را ثابت نگه دارد و با این روند در آینده نزدیک شاهد فروپاشی بانکی و اعلام ورشکستگی مانند آن چیزی خواهیم بود که در لبنان رخ داد و این هدف نهایی آمریکا در به شکست کشاندن و به زانودرآوردن دولت السودانی در عراق است.»

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۲۱۷۳
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۰/۲۵     ساعت: ۸ : ۳۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024