صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سفیر چین با شعری از خواجوی کرمانی با مردم ایران خداحافظی کرد

چانگ هووآ سفیر جمهوری خلق چین در پایان ماموریت دیپلماتیک خود در تهران با شعری از خواجوی کرمانی با مردم ایران خداحافظی کرد.

چانگ هووآ سفیر جمهوری خلق چین   در پایان ماموریت دیپلماتیک خود در تهران پیام خداحافظی به مردم ایران نوشت که به شرح زیر است:

در ژوئن 2019، در اوایل تابستان که چمن‌ها و درختان سرسبز بودند، به ایران آمدم؛ آوریل 2024، در اواخر بهار که علف‌ها در حال رشد هستند و پرندگان پرواز می‌کنند، از تهران خداحافظی می‌کنم. بعد از ماموریت پنج ساله، ایران در قلبم از یک کشور خارجی به زادگاه دوم تبدیل شده است.

 

 

 

حتی قبل از شروع ماموریت، من مجذوب تاریخ طولانی و تمدن باشکوه ایران بودم. دل هر جا می‌رود، جسم هم به همان سو می‌رود. به عنوان چهاردهمین سفیر چین در ایران، این افتخار را داشتم که پنج سال در توسعه پرشور دوستی چین و ایران شرکت کنم، شاهد "لحظات برجسته" روابط چین و ایران باشم، "داستان‌های زنده" همکاری چین و ایران را تجربه کنم و این افتخار را داشتم که در آبیاری درخت دوستی چین و ایران برای سرسبزتر شدن شرکت کنم.

پنج سال است که دست در دست هم راه می‌رویم و دیپلماسی سران، ما را در این مسیر هدایت میکند. طی پنج سال گذشته، چین و ایران تبادلات نزدیک در سطح بالا را حفظ کرده‌اند و پیشرفت‌های جدید و مستمر در روابط دوجانبه را ارتقا داده‌اند. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران از راه‌های مختلفی ارتباط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند. من در پذیرایی از سفر جناب آقای رئیسی در سال 2023 شرکت کردم و شاهد دیدار تاریخی جناب آقای شی جین پینگ و جناب آقای رئیسی در پکن بودم. سران دو کشور در مورد روابط دوجانبه به اجماع مهم جدیدی رسیدند که قویا روابط مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را به سطح بالاتر ارتقا داده و صفحه جدیدی از همکاری دوستانه دو کشور را گشوده است. گفتگوی ایران و عربستان در پکن با موفقیت برگزار شد و روابط دو کشور از سر گرفته شد. چین، ایران و روسیه سه بار رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی را برگزار کردند و باهم از امنیت دریایی منطقه حفاظت می‌کنند. اولین مذاکرات ضد تروریسم و امنیتی سه طرفه چین- ایران- پاکستان در پکن برگزار شد و همکاری‌های ضد تروریسم و امنیتی به طور مستمر در حال تعمیق است. با حمایت محکم چین، ایران با موفقیت در سازمان همکاری شانگهای و سازوکار همکاری بریکس مشارکت کرده است و دو کشور با یکدیگر حکمرانی بین المللی را به سمت منصفانه‌تر و معقول‌تر ترویج میدهند.

پنج سال است که بر روی یک کشتی هستیم و همکاری عملی به طور پیوسته پیشرفت کرده است. در سال 2021، چین و ایران برنامه همکاری جامع را امضا کردند که به طور کلی برای ترویج توسعه روابط مشارکت راهبردی جامع دو کشور برنامه ریزی می‌کند و همکاری‌های عملی دو کشور در زمینه‌های مختلف را با اقدامات محکم به انجام رسانده است. از زمان دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین در سال 2019، غرفه داران ایرانی هر ساله به دعوت چین در این نمایشگاه شرکت میکنند. محصولات تخصصی ایرانی از طریق بستر CIIE در بازار چین ادغام شده و وارد بازار جهانی شده اند. سال هاست که چین بزرگترین شریک تجاری ایران و مهم‌ترین مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی بوده است. صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. محصولات کشاورزی مرغوب مانند مرکبات و سیب از طریق «پل هوایی» وارد بازار چین شده و به تدریج در میان مصرف کنندگان چینی شناخته و محبوب شده اند. در حال حاضر دو طرف برای اجرای برنامه همکاری جامع و تعمیق همکاری‌های عملی در تجارت، کشاورزی، صنعت، زیرساخت و سایر زمینه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و پتانسیل زیاد و چشم انداز وسیعی برای همکاری طرفین در زمینه‌های نوآوری تکنولوژیک و انرژی‌های نو وجود دارد.

پنج سال است که با کمک متقابل، پیوند‌های مردم به مردم همچنان در حال عمیق‌تر شدن است. همبستگی در مواقع سخت، نگرانی همدلانه، کمک در زمان نیاز، و احساس عمیق دوسویه، شریک بودن در هنگام دارایی و نداری، دوستی چین و ایران همیشه یک سفر دو طرفه بوده است و دوستی فراملی همیشه می‌تواند واکنش‌های گرم و پراحساسی را برانگیزد. در روز‌های ابتدایی شیوع کووید-19، ایران در حمایت از چین پیشتاز شد و ده‌ها هزار نفر «چین، قوی باش» را امضا کردند. پس از شیوع کووید-19 در ایران، حجم زیادی از تجهیزات پزشکی چینی به ایران سرازیر شد و اولین تیم متخصصین پزشکی خارج از کشور چینی با همتایان ایرانی خود دست به دست با کووید-19 مبارزه کردند. در شب سال نوی چینی در سال 2022، برج آزادی به مناسبت این عید و استقبال از المپیک زمستانی پکن، به رنگ قرمز پرچم ملی چین نور افکنی شد. در پایان سال 2022، چین اولین سرکنسولگری خود را در بندرعباس افتتاح کرد تا کانال جدیدی در توسعه همکاری‌های محلی دو کشور گشوده باشد. "هفته فیلم چین"، اولین نمایشگاه مشترک تمبر چین و ایران و نمایشگاه ژجیانگ سلادون با موفقیت برگزار شدند و ارتباط بین تمدن‌ها را افزایش داده اند. در نمایشگاه نقاشی پرواز رویا‌ها المپیک زمستانی پکن، کودکان ایرانی با معصومیت کودکانه خود رویای المپیک زمستانی را به تصویر کشیدند. در اولین جشنواره هنر‌های رزمی ایران در سال 2023 صد‌ها نفر از علاقه‌مندان ایرانی به هنر‌های رزمی عشق خود را به هنر‌های رزمی سنتی چینی ابراز کردند. در برنامه "گفتگو با تیانگونگ" در سال 2023، نوجوانان ایرانی "سلام! اینجا ایران است" را خطاب به فضانوردان شنژو 15 فریاد زدند. در "شب دوستی چین و ایران"، دوستان ایرانی غذا‌های چینی را چشیدند، موسیقی چینی را شینیدند و داستان‌های چینی را بازگو کردند... هر کلمه مملو از دوستی گرانبهایی است که تا ابد ماندگار است و پایه محکم دوستی چین و ایران را ساخته است.

در مقایسه با پیوند‌های عظیم دوستی چین و ایران، داستان‌های خودم در ایران فقط یک گام کوچک است. در طول این دوره، من از دولت ایران و دوستان از همه اقشار به خاطر مساعدت و تسهیل بسیارشان در انجام وظایف خود تشکر می‌کنم. از هموطنان، دانشجویان و موسسات چینی در ایران به خاطر حمایت و نگرانی آنها برای توسعه روابط چین و ایران تشکر می‌کنم. همچنین از همکاران سفارت و کنسولگری که شانه به شانه من کار کردند، از جمله کارکنان محلی ایرانی که کمک‌های مهمی به سفارت کرده اند، تشکر می‌کنم. امیدوارم به حمایت از جانشین من و گسترش روابط چین و ایران ادامه دهند.

با نگاهی به بیش از 1700 شبانه روز سکونت در ایران، خاطرات گرانبهایی که در خیابان‌های ایران و در تعامل صمیمانه با دوستان ایرانی داشته ام در خاطرم جاودانه خواهد بود. در دوران تصدی خود به 17 استان و شهرستان ایران سفر کردم، از جمله شیراز به عنوان «زادگاه تمدن پارسی»، یزد به عنوان «شهر بادگیر ها»، اصفهان به عنوان «نصف جهان»، گیلان به عنوان «سرزمین فراوانی». هر جا که رفتم، تبادلات گسترده‌ای با دوستان از همه اقشار داشتم و من عمیقاً تحت تأثیر اشتیاق صادقانه آنها برای چین قرار گرفتم. به مناسبت پایان ماموریت خود، از صمیم قلب آرزو دارم ایران، ملتی که در تاریخ طولانی تمدن خود با شجاعت مبارزه کرده و شجاعانه رو به جلو پیش رفته است، روز به روز بهتر و بهتر شود، امیدوارم این کشور کهن و سرزنده با شکوه هر چه بیشتری بدرخشد.

 

 

شاعر پرآوازه فارسی زبان کرمانی نوشت:

یاد باد آنکه برون آمده بودی به وداع

وز سر کوی تو آهنگ سفر بود مرا

من همیشه به ایران توجه خواهم کرد، به دوستی چین و ایران اهمیت خواهم داد و در موقعیت جدیدم به کمک به دوستی چین و ایران ادامه می‌دهم. در آینده، حتی اگر میان ما کوه ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها فاصله باشد، دوستی ما برای همیشه ماندگار خواهد بود!

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۲۶۰۲
تاریخ: ۱۴۰۳/۱/۲۰     ساعت: ۲۰ : ۴۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024