صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
مهوش طیرانی:

پتروکیمیای ابن سینا به بهره برداری رسید

پروانه بهره‌برداری پتروکیمیای ابن‌سینا با ظرفیت تولید ۲۳ هزار تن انیدرید مالئیک و ایزوبوتان با ظرفیت تولید ۲۴ هزار تن در سال صادر شد.

به گزارش نیوز دی از جهانی پرس، پتروکیمیای ابن سینا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انیدرید مالئیک در ایران به مرحله بهره برداری رسید. مهوش طیرانی رئیس هیئت مدیره این و فعال در حوزه پتروشیمی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد صادرات این شرکت به سایر کشورها استارت خورده و به زودی علاوه بر رفع نیاز انیدرید مالئیک در داخل کشور، صادرات این محصول به صورت ویژه به کشور ترکیه در چشم انداز آینده این شرکت خودنمایی می‌کند.

مهوش طیرانی با اشاره به آنچه که پتروکیمیای ابن سینا از سال 85 تا امروز پشت سرگذاشته می‌گوید:«سال 85 شرکت پتروکیمیای ابن سینا تاسیس شد و طرح مورد نظر با توصیه و همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تدوین و تایید شد. در ادامه با توجه به اینکه پتروکیمیای ابن سینا یک شرکت فعال در بخش خصوصی بود تخصیص و تامین خوراک مورد نظر از سمت NPC زمان‌بر بود در نهایت کارهای مختلف مطالعاتی و تایید طرح حدود 7 سال زمان برد.»
بانوی پتروشیمی با تاکید بر اینکه سال 93 مسائلی چون تحریم باعث شد این شرکت چالش‌هایی در خصوص تهیه تجهیزات کریکیتال و ضروری مواجه شد در ادامه با گرفتن لایسنسور، کل طرح به صورت دو واحد تفکیک بوتان و انیدریک مالئیک استارت خورد.
 طیرانی ضمن اعلام این خبر که پتروکیمیای ابن سینا در سال 1401 به بهره برداری رسیده از صادر شدن پروانه بهره بردای این شرکت در فروردین ماه 1402  خبر می‌دهد و اضافه می‌کند:« عمده محصول تولیدی این شرکت به صورت صادراتی خواهد بود، چون فعلا مصرف سالانه این محصول در داخل کشورحدود 6 تا 7 هزار تن است در حالی که ظرفیت تولید محصول اصلی این شرکت یعنی انیدرید مالئیک حدود 23 هزار تن در سال است.  با توجه به این مهم که امسال در مرحله اول تولید هستیم مسائل مرتبط با بهره وری نیز با فروش و بازار ارتباط مستقیم دارد.»
رئیس هیئت مدیره ابن سینا معتقد است بازار اصلی صادرات این شرکت کشور همسایه ایران؛ ترکیه است و در توضیح بیشتر می‌گوید:«مصرف این ماده میانی در کشور ترکیه بالاست. محصول تولیدی ما به صورت نمونه و تجاری برای چند مصرف کننده بزرگ در این کشور ارسال شده است و به زودی صادرات به صورت عمده و تجاری کلید خواهد خورد.»
او با تاکید بر اینکه در تولید محصولات پتروشیمی باید تولید در مقیاس جهانی و منطقه‌ای را در چشم انداز آینده داشت اضافه می‌کند:«کشور ایران جزو کشورهایی است که مواد خام اولیه را داراست و می‌تواند محصول میانی را در نزدیکی منابع خوراک تولید نماید و یک مرحله در زنجیره تولید پیش رود. دربازار محصولات میانی پتروشیمی نیز، توجه ویژه به کشورهایی است که محصول خام اولیه را ندارند. (مثل ترکیه، اروپا و اروپای شرقی، چین، ژاپن و…). چون ترجیح این کشورها برای تولید محصول نهایی، بیشتر تهیه محصول میانی  است تا خرید گاز و نفت و تولید محصول میانی.»
طیرانی در انتهای صحبت‌های خود با تاکید ویژه بر این موضوع که شرایط بحرانی کشور و تحریم‌ها زمینه زمان‌بر شدن این پروژه برای بهره برداری را ایجاد کرد، اظهار امیدواری می‌کند که با رفع یا کاهش این موضوعات پتروکیمیای ابن سینا بتواند به صورت قوی به سودآوری و بالندگی برسد.
 
 

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۸۳۰۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۳۱     ساعت: ۱۷ : ۱۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024