صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نگاه «هابل» به یک کهکشان کم‌نور و بی‌شکل

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان «LEDA ۴۸۰۶۲» را در صورت فلکی برساووش به تصویر کشیده است.

 به نقل از فیز، ‌ «LEDA 48062» کهکشانی کم نور، پراکنده و بی‌شکل در سمت راست تصویر است که یک همسایه واضح‌تر عدسی شکل بزرگ در سمت چپ آن دیده می‌شود. این کهکشان قرص‌مانند «UGC 8603» نام دارد. در پس زمینه تعداد انگشت شماری از ستاره‌های پیش‌زمینه به خوبی می‌درخشند.

هابل به تازگی مدتی را صرف مطالعه همسایگان کهکشانی ما کرده است. «LEDA 48062» تنها حدود 30 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد و بنابراین در کمپین رصدی «Every Known Nearby Galaxy» گنجانده شده است.

هدف از این کمپین، رصد هر کهکشان شناخته شده‌ای در فاصله حدود 33 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری بوده است. اخترشناسان با شناخت همسایگان کهکشانی خود می‌توانند تعیین کنند که چه نوع ستاره‌هایی در کهکشان‌های مختلف زندگی می‌کنند و همچنین ساختار محلی کیهان را ترسیم کنند.

هابل یکی از قوی‌ترین تلسکوپ‌های جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت 31 سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند.

موشک فضایی دیسکاوری در آوریل سال 1990 هابل را به فضا برد. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۳۱۷۲
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۰/۲۵     ساعت: ۹ : ۵۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024