صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تامین آب، غذا و اکسیژن در فضا تنها به کمک یک گیاه سرسوزنی!

گیاه ولفیا، به صورت توده‌هایی بزرگتر از یک سر سوزن است، اما می‌تواند یک ماده غذایی ضروری و منبع اکسیژن برای انسان در فضا باشد.

کوچکترین گیاه گلدار روی زمین می‌تواند نقش بزرگی در اکتشاف فضا توسط بشر داشته باشد؛ ولفیا روی سطح دریاچه‌ها و برکه ها در آسیا شناور است. هنگامی که ولفیا به فضا منتقل می‌شود، می تواند هم غذا و هم اکسیژن برای فضانوردان فراهم کند.

از آنجایی که بشریت برای دوره بعدی اکتشافات فضایی با خدمه انسان وارد عمل می‌شود، پایداری برای ماموریت‌های طولانی تر و اقامت در سطح ماه یک امر ضروری است؛ این بدان معناست که نوع کوچکی از مواد غذایی که فضانوردان می‌توانند با خود حمل کنند و در انواع محیط‌های گرانشی پرورش دهند، چقدر حائز اهمیت است.

دانشمندان دانشگاه ماهیدول در تایلند، برای اینکه ببینند آیا ولفیا مناسب این کار است یا نه، این گیاه بدون ریشه و گلدار را تحت شرایط گرانش بیش از حد - تا 20 برابر آنچه در سطح زمین یافت می‌شود - برای هفته‌ها و ماه‌ها آزمایش کرده‌اند.

تاتپونگ تولیاناندا، سرپرست تیم و محقق دانشگاه ماهیدول، در بیانیه‌ای گفت: «ما به ولفیا علاقه‌مند شدیم زیرا می‌خواستیم نحوه واکنش گیاهان به تغییر سطوح گرانش را بررسی کنیم. از آنجایی که ولفیا هیچ ریشه، ساقه یا برگی ندارد، اساساً فقط یک کره است که روی بدنه‌ای از آب شناور است، ما می‌توانیم مستقیماً روی تأثیراتی که جابجایی گرانش بر رشد و نمو آن خواهد داشت، تمرکز کنیم.»

تامین آب، غذا و اکسیژن در فضا تنها به کمک یک گیاه سرسوزنی!/ عکس

ولفیا؛ منبع اکسیژن و پروتئین

تاتپونگ افزود:« ولفیا به عنوان یک انتخاب مناسب برای بقا در فضا در نظر گرفته شده‌است، زیرا اکسیژن زیادی از طریق فتوسنتز تولید می‌کند، این گیاه همچنین منبع پروتئین خوبی است.»

این کارشناس زیست شناسی فضای گیاهی ادامه داد: «آب تقریبا در هر چیزی بر روی کره زمین یافت می‌شود؛ از تخم مرغ سرخ شده گرفته تا سوپ مرغ که پخته می‌شود و در صورتی که ولفیا بتواند این کار را بر عهده بگیرد، شما 100٪ گیاه را هنگام خوردن مصرف می‌کنید و آب بدن خود را نیز تامین می‌کنید، بنابراین از نظر کشاورزی مبتنی بر فضا، این امری نویدبخش است.»

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۰۳۹۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۶     ساعت: ۱۰ : ۴۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024