صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

گران‌ترین خاک جهان که هر گرمش ۲۳۵ میلیارد تومان است!

بودجه‌ای که ناسا برای ماموریت اوسیریس رکس هزینه کرد ۸۰۰میلیون دلار بود و درنهایت حدود ۱.۱۶میلیارد دلار برای آوردن کمتر از ۲۵۵ گرم نمونه هزینه خواهد شد.

فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا پس از یک سفر 7ساله در فضا با یک محموله گرانبها به زمین بازگشت. محموله گرانبهای این فضاپیما، نمونه‌ای از سیارک بنو بود. تقریبا 255گرم از مواد جمع‌آوری‌شده از این سیارک 85میلیون تنی به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد شکل‌گیری منظومه شمسی ازجمله اینکه آیا سیارک‌هایی مانند بنو حاوی مواد شیمیایی برای حیات هستند، بیشتر بدانند.

با این حساب می‌توان این نمونه را گران‌ترین ماده شناخت؟ برای تعداد انگشت‌شماری از سیارک‌ها 132میلیون دلار در هر اونس یا 4.7میلیون دلار (حدود 235 میلیارد تومان) در هر گرم هزینه می‌شود. این یعنی 70هزار برابر قیمت طلا که در چند سال گذشته در محدوده 1800 تا 2000 دلار در هر اونس یا 60 تا 70دلار در هر گرم قیمت‌گذاری شده است.

نخستین ماده فرازمینی که به زمین بازگشت از ماموریت آپولو بود. بین سال‌های 1969 و 1972 طی 6 مأموریت آپولو 382کیلوگرم از نمونه‌های‌ماه به زمین آورده شد. کل هزینه‌ای که برای ماموریت‌های آپولو انجام شد، با تعدیل تورم، 257میلیارد دلار بود. این سنگ‌های‌ماه با قیمت 19میلیون دلار در هر اونس (674هزار دلار در هر گرم) ارزش‌گذاری شد.

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن نمونه‌هایی از مریخ در اوایل دهه2030 است تا ببیند آیا در آنها آثاری از حیات باستانی وجود دارد یا خیر. مأموریت بازگشت نمونه مریخ با هدف بازگرداندن 30 لوله نمونه با وزن 450 گرم است. با این حال باتوجه به پیچیدگی این ماموریت و استفاده از چند روبات، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. بازگرداندن این نمونه‌ها می‌تواند 11میلیارد دلار هزینه داشته باشد که هزینه آنها را به 24میلیون دلار در هر گرم می‌رساند که 5 برابر هزینه واحد نمونه‌های بنو است.

گرانبهاترین خاک جهان که هر گرمش 235 میلیارد آب می‌خورد!

 

منبع: همشهری آنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۰۴۵۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۵     ساعت: ۱۱ : ۱۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024