صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
در نشست خبری چهل یکمین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد:

تئأتر تعطیلی ندارد

مراسم رونمایی و نشست خبری چهل یکمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش نیوزدی، هوشنگ توکلی یکی از اعضای هیات داوران برای ارائه توضیحاتی درباره جشنواره به روی سن آمد وگفت: وقتی آقای کوروش زارعی دبیر جشنواره شدند خیلی خوشحال شدم چون هم هنرمندان را میشناختند و هم به حوزه تئأتر مسلط بودند وجای خوشحالی است.
وی افزود: اعدام آقای اکبری گشایشی را در حوزه دیدگاه‌های نظام و تحمل نطام مطرح کرد. تا دلتان بخواهد ما از این جاسوسان در این چهل سال داشتیم که یکی از بحران‌ها حضور فعال این آقایان بوده است. این اولین حرکتی بود که در این بحران‌ها نشانه بود که الفت و مسئولیت و دیدگاه های ما را نسبت به  کشورمان به خطر می اندازد.
توکلی ادامه داد: از سال 60 به بعد در حوزه تئاتر خیلی از کارها انجام شده است، قدیمی ها معتقد بودند که این چراغ را روشن باید نگه داشت اگر مسئولیت‌ها را  هم ادغام کنیم در این حوادث اخیر بحران زا می شود این مخاطبین هستند که باید انتخاب کنند که شرکت کنند یا نه. این تحریمها و بی احترامی به هنرمندان نباید باشد آرزو می کنم که از این مسائل دوری شود

وی بیان کرد: خیلی خوشحالم در سن جشنواره تئاتر هستم امسال خیلی پر بار است، چون کشورهای همسایه هم حضور دارند، این آرزوی ما بود که چه در سینما چه در تئاتر با کشورهای همفکر خود وارد تعامل شویم. این جشنواره موفق شده از آن دیوار عبور کند.

توکلی در پایان گفت: نکته پایانی اینکه هنرمندان ما در فقر زندگی می کنند باید حمایت شود وبه دغدغه های مالی آنها رسیدگی شود.

دکتر کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی و رئیس جشنواره دیگر سخنرانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نزدیک 8 ماه تلاش کردند که این اتفاق رخ دهد، در این شرایط سخت همه هنرمندان زحمت کشیدند که جشنواره باشکوه برگزار شود و چیزی کم و کسر نداشته باشد تا به رشد و تعالی تئاتر کمک کند و کارهایی را عرضه کنند تا موثر باشد. کارهایی را انتخاب کردند که از نظر فرم و محتوی به تئاتر کمک کند. اگر حمایتی نباشد تئاتری اتفاق نمی افتد.


در ادامه از پوسترهای محمد اسفندیاری و حسن موسی زاده با حضور کوروش زارعی، نظری، محمد فیلی و هوشنگ توکلی رونمایی شد.


سپس نشست خبری چهل یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور داریوش نصیری، منصوری، دکتر رشیدی، قادری، افشین ناظری، کوروش زارعی، ایوب آقاخانی شروع شد که در این نشست  کوروش زارعی گفت:  از دو هنرمند علی سلیمانی و سعید تشکری دعوت به عمل می آید تا عصر اجراها ادامه دارد تا 11 بهمن که پرونده تئاتر بسته می شود.

وی افزود: امسال در کنار بخش بین الملل بخش دیگری داریم که آن هم تشکیل اتحادیه جهان اسلام که نزدیک 30 نفر از کشورهای مختلف می آیند، درحقیقت می خواستیم این سمینار را آنجا برگزار کنیم و5 تا نمایش عربی هم داشته باشیم ولی به خاطر شرایط اقتصادی نتوانستیم این کار را کنیم. اما انشالله سال‌های آینده این اتفاق بیافتد.
دبیر جشنواره ادامه داد: 35 نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران روی صحنه می رود و به رقابت می پردازند، 24 نمایش ایرانی و خارجی و 13 نمایش هم در بخش رادیو و37 اثر مسابقه، 23 بین الملل، 2 اثر ویژه و در بخش صحنه ای 62 اثر  داریم.

در ادامه نصیری گفت: از دهم آذر ماه به ستاد جشنواره به عنوان مدیر اضافه شدم. 115 اثر داریم که  بیشترین آثار را تهران و کرمانشاه با 12 اثر داشتند و  40 اثر از 27 شهر تهران انتخاب شدکه  21 اثر هم از تهران بود همچنین شرکت کنندگان 23 کارگردان مرد و7 خانم خواهد بود.

رونده دبیر امور استانی خاطر نشان کرد:ما 34 جشنواره برنامه ریزی کردیم از 25 آبان توانستیم جشنواره را برگزار کنیم 260 اثر به جشنواره استانی راه پیدا کردند که از بین آنها 67 اثر به تئاتر منطقه ای در 4 منطقه برنامه ریزی شد ما 3هزار 26 هنرمند در استانی داشتیم. 67 اثر به 4 جشنواره تئاتر منطقه ای معرفی شدند که از 7 دی ماه برنامه ریزی شد. استان فارس وخراسان رضوی بیشترین کارها را در جشنواره فجر دارند.


همچنین ایوب آقاخانی گفت: بخش نمایشنامه نویسی کمی فراتر از انتظار آماری را در فراخوان به دست من سپرد که حیرت آور بود 320 نمایشنامه بدون تمدید شده بود، داوری این بخش به عهده شهرام زرگر، حسین جعفری و نصرالله قادری بود که داوری بسیار پیچیده بود که تنوع وسیعی را در میان آثار قرار می داد که قضاوت را دشوار می کرد. در فراخوان 3 برگزیده اعلام شد اما تعداد آثار بیشتر بود.

در ادامه رهور مدیر بخش رادیو تئاتر گفت:83 اثر ارسال شد که 11 اثر توسط داوران انتخاب که جمعا 3 اثر کار خود را شروع کردند. از 83 اثر ارسال شده 5 اثر از تهران بود بیشترین استانی که اثری را ارسال کرده بود مازندران با 8 اثر و کمترین همدان بود از این 13 اثر یک اثر از تهران است.

منصوری دبیر بخش بین المللی هم عنوان کرد: 45 اثر تاییدشد در نهایت 10 اثر نمایشی از 8 کشور تایید، کشور برزیل، روسیه، عمان، یک عراق 2، ارمنستان 2 تونس 1 اردن 1 نمایش بود
وی بیان کرد: نوآوری از اولویت بخش بین الملل بود، 146 هنرمند، 34 هنرمند مهمان و7 نفر مدیر انجمن نمایش و 3 داور خارجی و4 ورکشاپ داریم،
صادق رشیدی مدیر بخش پژوهشی با ارائه توضیحاتی درباره این بخش گفت: دستاورد جشنواره تئاتر فجر سه کتاب در حوزه نظری است تلاش می کنیم همه بهره مند باشند در روزهم 7 و 8 سمینار علمی خواهیم داشت که متخصصین  کشورهای جهان اسلام دعوت شدند.

کوروش زارعی در پایان گفت :هر چقدر شما تئاتر را تحریم کنید هیچوقت متوقف نمی شود وبه راه خود ادامه می دهد مگر بازار تعطیل است حتی خیلی از عزیزان و نور چشمی ما کارمند ادارات نیستند پس چرا تئاتر را تعطیل می کنید تو خودت حقوق داری بعد میگی تئاتر کار نکن چرا به مردم ظلم می کنید ما همه یک خانواده هستیم مردم را از آثار زیباتون بی بهره نکنید همه آنهایی که محکوم کردند تئاتر پولی ندارد خواهش میکنم به تئاتر ظلم نکنید.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه رادیو جشنواره توضیح داد: از 7دی ماه رادیو جشنواره افتتاح شده و هر روز یکساعت نیم برنامه خواهد داشت در طول برگزاری رادیو جشنواره اطلاع رسانی می کند و مردم را از برنامه های جشنواره با خبر می کند. رادیو فرهنگ و رادیو جوان هم مستقر خواهند شد

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۳۱۸۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۰/۲۷     ساعت: ۱۵ : ۳۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024