صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تظاهرات زنان افغان در کابل

ده‌ها تن از زنان افغان در کابل راهپیمایی اعتراضی علیه محدودیت‌های سختگیرانه طالبان برگزار کرده و شعار 'نان، کار، آزادی' سر دادند.

به نوشته روزنامه داون، طالبان افغانستان از اوت سال گذشته میلادی که بار دیگر قدرت را در این کشور به دست گرفته، با انتقاداتی مواجه است مبنی بر اینکه دستاوردهای زنان که در طول دو دهه به دست آمده، پایمال کرده و نادیده گرفته است.

زنان معترض که بسیاری از آنها صورت‌هایشان را پوشانده و در مقابل وزارت آموزش تجمع کرده بودند، فریاد می‌زدند "آموزش حق من است! مدارس را باز کنید!"

یکی از گزارشگران خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، معترضان پیش از پایان راهپیمایی و همزمان با استقرار نیروهای طالبان با لباس‌های شخصی در محل اعتراض، چند صد متر راهپیمایی کردند.

یکی از معترضان گفت: ما می‌خواستیم بیانیه‌ای را قرائت کنیم اما طالبان اجازه‌اش را به ما نداد. آنها تلفن‌های همراه برخی از دختران را توقیف کردند و از تصویربرداری یا فیلمبرداری اعتراضات ما هم جلوگیری کردند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن قول داد تا نسخه‌ای منعطف‌تر از اقدامات سختگیرانه قبلی خود در افغانستان اجرا کند اما بسیاری از محدودیت‌ها هنوز سر جای خودشان هستند.

ده‌ها هزار دختر از مدارس مقطع متوسطه محروم و زنان از بازگشت به بسیاری از مشاغل دولتی منع شده‌اند. زنان افغانستان همچنین از سفر به تنهایی منع شده‌اند و تنها در روزهای خاصی و جدا از مردان می‌توانند به باغ‌ها و پارک‌های عمومی پایتخت بروند. در ماه جاری میلادی، هبت‌الله آخوندزاده نیز گفته که زنان عموما باید در منازل بمانند.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۷۴۹
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۱۰     ساعت: ۱۱ : ۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024