صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فرانسه، آلمان و لهستان خواستار اروپای متحد شدند

دولت‌های لهستان، فرانسه و آلمان روز دوشنبه متعهد شدند که اروپا را به قدرت امنیتی و دفاعی با ظرفیت بیشتر برای حمایت از اوکراین تبدیل کنند.

وزیران خارجه فرانسه، آلمان و لهستان، استفان سژورنه، آنالنا بربوک و رادوسلاو سیکورسکی در لاسل سن-کلو، حومه پاریس، برای گفتگو در مورد اوکراین، اروپا، تهدیدات ترامپ و مبارزه با «اطلاعات نادرست روسیه» گردهم آمدند.

سیکورسکی پس از دیدار با همتایان فرانسوی و آلمانی عنوان کرد: «ائتلاف آتلانتیک (ناتو) قراردادی با یک شرکت امنیتی نیست. زمانی که پس از 11 سپتامبر 2001، لهستان یک تیپ مسلح به مدت 10 سال به افغانستان فرستاد، ما فاکتورش را به واشنگتن نفرستادیم!»

وزیر خارجه لهستان اعلام کرد به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نباید اجازه داده شود در این جنگ پیروز شود: «ما باید به تعهدات خود در قبال اوکراین عمل کنیم.»

وزیر امور خارجه فرانسه هم خواستار «بیمه عمر دوم اروپا» شد. سژورنه گفت: هر چهار سال یکبار [یعنی به میزان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا]، اروپا نمی‌تواند به انتخابات خارجی وابسته باشد.

وی با اشاره به کشف نزدیک به 200 سایت خبری جعلی، معتقد است روسیه در تلاش است تا اتحاد اروپا را از بین ببرد.

بربوک هم اعلام کرد: میلیاردها دلاری که ما در اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کنیم میلیاردهایی است که برای امنیت خود سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وزیر خارجه آلمان در رابطه‌با سایت‌های روسی، گفت: اینها حملاتی به دموکراسی ما هستند.

همچنین دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان که روز دوشنبه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در برلین دیدار کرد، گفت که می‌خواهد روابط کشورش با شرکای اصلی اروپایی خود را احیا کند.

تاسک در دفاع از تبدیل‌شدن اتحادیه اروپا به یک قدرت نظامی متکی به خود گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما از نظر نظامی به‌وضوح ضعیف‌تر از روسیه باشیم و بنابراین افزایش تولید و تشدید همکاری‌های ما اولویت‌های کاملاً بی‌چون‌وچرا است.»

شولتس که در کنار تاسک در برلین صحبت می‌کرد، از اظهارات ترامپ انتقاد کرد. وی بدون ذکر نام رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: وعده ناتو برای حفاظت نامحدود است؛ «همه برای یکی و یکی برای همه. هیچ‌کس نمی‌تواند با امنیت اروپا بازی کند یا با آن معامله کند. هرگونه نسبی سازی تضمین کمک ناتو خطرناک و فقط در خدمت منافع روسیه است.»

دیدارهای مقامات اروپایی پس از آن صورت گرفت که ترامپ در آخر هفته گذشته با دعوت از روسیه برای حمله به عضوهای ناتو که به‌اندازه کافی برای دفاع از خود هزینه نمی‌کنند، بسیاری را در اروپا شوکه کرد.

اظهارات ترامپ در گردهمایی مبارزاتی به‌ویژه برای کشورهای خط مقدم ناتو مانند لهستان که اشغالگری آلمان را در طول جنگ جهانی دوم تجربه کرد و بعداً چندین دهه تحت کنترل شوروی قرار گرفت، تکان‌دهنده بود. نگرانی‌ها به دلیل ادامه جنگ در مرز شرقی لهستان زیاد است.

سه کشور اروپایی در تلاش برای ازسرگیری جلسات در قالب «وایمار» - برلین، پاریس و ورشو - به‌منظور تقویت همکاری در مورد چالش‌های پیش روی اروپا هستند.

«مثلث وایمار» همکاری سه‌جانبه بین فرانسه، آلمان و لهستان را تعریف می‌کند. به طور مشخص، این یک انجمن برای ملاقات‌ها، گفتگو و تبادل غیررسمی بین این سه کشور است و نه یک توافق‌نامه همکاری رسمی. این انجمن رسماً در اوت 1991، دو سال پس از فروپاشی دیوار برلین، یک سال پس از اتحاد مجدد آلمان و در سال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، تأسیس شد.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۱۵۷۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۵     ساعت: ۱۳ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024