صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

جهانپور: نام ۴ واکسن کرونا که به ایران وارد می شود

سخنگوی غذا و دارو با بیان این که مسیر ۴گانه برای تامین واکسن کرونا طراحی شد، افزود: مسیر خرید مستقیم واکسن، واکسن تولید داخل، خرید از طریق سبد کوواکس و واکسن تولید مشترک طراحی شد. این مسیرها تاکنون خوب پیموده شده است. برای خرید مستقیم واکسن کرونا، سازمان غذا و دارو مستندات ۴ واکسن را مورد بررسی قرار داده و تایید شده است.

جوامع مختلف از اقتصاد گرفته تا مسائل روحی با مشکلات روبرو شدند. از سوی دیگر محققان به سرعت جهت ساخت واکسن های کرونا اقدام کردند و واکسن کرونای کشورهای مختلف یکی بعد از دیگری پا به عرصه پزشکی گذاشت. در این میان ایران نیز از قافله محققان عقب نماند و در حال حاضر سه واکسن کرونا را به مرحله تست انسانی رسانده است. در این میان اما کرونا و واکسن کرونا در تمامی کشورها تاکنون با نگاهی سیاسی مدیریت شده است. دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که با وجود کرونای انگلیسی در ایران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از بهترین برنامه های واکسیناسیون دنیا برای مقابل کووید-19 از ماهها پیش در ستاد ملی مبارزه با کرونا تدوین شد و گام به گام نیز در آن مسیر حرکت شد.
وی با بیان این که مسیر 4گانه برای تامین واکسن کرونا طراحی شد، افزود: مسیر خرید مستقیم واکسن، واکسن تولید داخل، خرید از طریق سبد کوواکس و واکسن تولید مشترک طراحی شد. این مسیرها تاکنون خوب پیموده شده است. برای خرید مستقیم واکسن کرونا، سازمان غذا و دارو مستندات 4 واکسن را مورد بررسی قرار داده و تایید شده است.
سخنگوی غذا و دارو تاکید کرد: اسپوتنیک V که اولین واکسن تایید شده با مجوز مصرف در ایران است. دو محموله از این واکسن وارد ایران و واکسیناسیون در گروه اولویت دار اول (کادر درمان) شروع شده است. تا پایان سال واکسیناسیون کادر درمان تمام می شود. واکسن های کرونای بهارات به نام کواکسین ساخت کشور هند و آسترازنکا ساخت روسیه و کره جنوبی نیز مورد تایید سازمان غذا داروست و قرار است از طریق خرید مستقیم و سبد کوواکس به ایران وارد خواهد شد. تا پایان فوریه (تا 10 اسفند) اولین محموله کوواکس که دومین راه تامین واکسن است را دریافت خواهیم کرد. تا به امروز هیچ کشوری از کوواکس واکسن دریافت نکرده است. 191 کشور عضو کوواکس هستند.

شروع فاز سوم واکسن کرونای ایرانی – کوبایی در هاوانا و ایران
دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به مسیر سوم تولید مشترک یا قراردادی، اظهار کرد: تولید واکسن اسپونیک V احتمالا در هفته های آتی با وجود تفاهم با طرف قرارداد روسی شروع می شود. علاوه بر تامین نیاز داخل کشور به صادرات به کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد. تولید مشترک نیز با کشور کوبا انجام می شود و یکی از بهترین واکسن های کرونا با همکاری انستیتو پاستور ایران با کوبا تهیه شده است. با اشراف انستیتو پاستور ایران مرحله دوم کارآزمایی بالینی خود را در فاز سوم انجام می دهد و در ایران و هاوانا به طور همزمان این فاز انجام خواهد شد و امیدواریم تا میانه بهار تولید انبوه این واکسن در کشور شروع شود.

درخواست 14شرکت برای ساخت واکسن کرونای ایرانی
وی با بیان این که تولید داخل از هفته های اول کلید خورد، گفت: تا کنون 14 شرکت برای تولید واکسن کرونای ایرانی درخواست خود را رسما در سازمان غذا و دارو ارائه داده اند. از این 14 مورد تاکنون 2 واکسن کرونای ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شده اند. یک مورد حتی در آستانه ورود به مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار گرفته و واکسن کرونای ایرانی دیگر طی هفته های آتی وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده اند و پیش بینی ما این است که در بهار و تابستان شاهد تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی خواهیم بود. لذا هر 4 مسیر تامین واکسن به خوبی پیموده شده و روی زمان بندی خود پیش برود.

ایران جزو اولین کشورهایی که در مقابل کرونا ایمن می شود
سخنگوی غذا و دارو افزود: پیش بینی شده که واکسیناسیون علیه کرونا در دنیا 4 تا 7 سال طول می کشد. بعضی کشورها یکسال و در کمترین 6-7 ماه برای رسیدن به ایمنی جمعی را پیش بینی نکرده است. ایران علیرغم تحریم ها و فشارهای مختلف با توجه به برنامه ریزی خوب و استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی و ظرفیت های موازی بین المللی قطعا جزو اولین کشورهایی است که واکسیناسیون را به پایان خواهیم رساند. پیش بینی تا پایان 1400 واکسیناسیون به اتمام خواهد رسید و حتی فکر می کنیم تا آخر سال میلادی 2021 ایمنی جمعی ناشی از واکسن کرونا را رقم زده باشیم. البته اتفاقات غیرمترقبه یا فرار جهش های جدید ممکن است این برنامه را تحت الشعاع قرار دهد. ولی این موضوع خاص ایران نیست و همه کشور درگیر این جهش ها در کرونا هستند. تا امروز به نظر می آید واکسن ها اثربخشی خوب و نسبی بر جهش کرونا با منشا بریتانیا داشته باشند. اما علامت سوال های بسیار جدی درباره جهش های آفریقایی، برزیلی و حتی جهش جدید احتمالی در آینده وجود دارد. وقتی واکسن کرونا در یکسال تولید شد و طی چند هفته واکسن ها می توانند در مقابل جهش ها تغییر کرده و تاثیرگذار شوند. نگرانی ها از ماهها و سال گذشته کمتر است.

واکسن کرونا تا چه زمانی سیاسی است
دکتر کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که چقدر نگاه سیاسی به واکسن کرونا وجود دارد؟ گفت: مادامی که عرضه واکسن کرونا با تقاضای برابر نباشد، قطعا سیاسی خواهد بود. چنانچه شاهد هستید رقابت جدی در دنیا وجود دارد و دایره توزیع از ناحیه کشورهای مختلف با اهداف، منافع و راهبرد سیاسی کشورها همخوانی دارد. بدون تعارف کشوری مانند رژیم اشغالگر قدس امروز درصد یک واکسن خاص، ساخته یک شرکت و کشور خاص را استفاده کرده است، قطعا مسائل سیاسی پشت پرده آن است و در مورد سایر واکسن ها نیز صدق می کند.
وی با بیان این که در ایران نگاه سیاسی به واکسن کرونا نداریم، گفت: این درک واقع بینانه از شرایط جهان در ایران وجود دارد که ماه ها به دلیل نبود تعادل بین عرضه و تقاضای واکسن، قطعا تامین و توزیع واکسن کرونا سیاسی خواهد بود و قطعا دستگاه سیاسی و دیپلماسی با همکاری با وزارت بهداشت، نقش تسهیلگر را برای ما ایفا می کند. در همه ماهها و اخیر دستگاه دیپلماسی همکاری خوبی و دولت با وزارت بهداشت داشتند تا تولید مشترک با کوبا، تامین واکسن از کشورهای مختلف و تولید واکسن کرونای روسی در ایران به نتیجه برسد.

دکتر کیانوش جهانپور در پایان افزود: تولید واکسن کرونا صرفا یک موضوع بازرگانی یا در حد مذاکرات بین وزارت بهداشت دو کشور نیست بلکه قطعا فراتر از این موضوع است. باید واقع بینانه مسائل را نگاه کرد چون ما از جهان مستثنی نیستم و تحت الشعاع مناسبات سیاسی قرار خواهیم گرفت باید مناسبات خود را واقع بینانه تر کنیم.

 

منبع: رکنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۶۹۳۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۶     ساعت: ۱۰ : ۴۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • ٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 18 2024