صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کاهش عجیب آمار در اشتغال درس‌خوانده‌ها

وزارت علوم امسال طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی را در ۴ مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجرا کرده که براساس نتایج آن آمارهای درخور تأملی به دست آمده است.

طرح پایش اشتغال دانش‌آموختگان چندین سال است اجرایی می‌شود و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان 4 سال قبل به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته می‌شود.

در سال جاری نیز وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان 4 سال قبل یعنی دانش‌آموختگان مهر سال 96 تا شهریور سال 97 مورد بررسی قرار گرفته است.

دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم که این طرح را پیگیری می‌کند، از دانشگاه‌ها خواسته حداقل 30 درصد دانش‌آموختگان هر رشته را بدین منظور مورد بررسی قرار دهند.

با استفاده از آمار اخذ شده از 74 دانشگاه، پژوهشگاه و مؤسسه آموزش عالی، میانگین وزنی درصد اشتغال کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی ترسیم شده که به شرح زیر است:

بر اساس این جدول، بالاترین نرخ بیکاری در سال 1401 مربوط به مقاطع کارشناسی و دکتراست و پایین‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد می‌شود.

همچنین، آمارها نشان می‌دهد که درصد اشتغال در مقطع دکتری در سال 1401 نسبت به 4 سال قبل به کمترین میزان خود رسیده است در حالی که درصد اشتغال در مقطع کاردانی بیشترین افزایش را داشته است.

در سال 1401 درصد اشتغال نسبت به سال 1400 در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از 81 درصد به 47 درصد کاهش یافته است.

طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر با اهدافی چون ایجاد نظام مناسب اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته‌های آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذی‌ربط، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار محلی – منطقه‌ای، بررسی ابعاد اقتصادی و اشتغالی رشته‌های دانشگاهی در تعامل با دیگر گروه‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارت علوم، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش‌آموختگان در بازار کار و ترسیم وضعیت کلی اشتغال و بیکاری دانش‌آموختگان در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف پیگیری و اجرایی شده است.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۴۱۹۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۱/۱۷     ساعت: ۱۲ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: برگزیده       زیرسرویس: برگزیده
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024