258525
پربینندههای تلویزیون در رمضان مشخص شد؛ رتبه غیرمنتظره «خوشنام»
به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، از میان برنامههای افطار سیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامههای پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار دارد.
<p><span style="font-size: 12px"><span style="text-align: justify">ویژه برنامه‌های افطاری مراکز استانی با 9.5 درصد در رتبه دوم قرار دارد. برنامه «مثل ماه» از شبکه سه سیما با 9 درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با 7.7 درصد، «ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما با 5.3 درصد، «آدم </span><span style="text-align: justify">های</span><span style="text-align: justify"> خوب شهر» از شبکه دو سیما با 4.2 درصد، «هیوا» (شهرزیبا) از شبکه پنج سیما با 3.2 درصد، «بی انتها» از شبکه نسیم با 2.7 درصد، «ماه ماه» از شبکه سلامت با 2.6 درصد، «چشمه» از شبکه افق با 1.5 درصد و «سر قرار» از شبکه امید با 0.8 درصد </span><span style="text-align: justify">ببینده</span><span style="text-align: justify"> در رتبه‌های بعدی قرار دارند.</span></span></p><div id="news_content"><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">از میان برنامه‌های <span style="text-align: justify">سحر</span> سیما نیز، ویژه برنامه‌های استانی با 10.6 درصد مخاطب و 74.5 درصد رضایت زیاد در صدر قرار دارد. برنامه «ماه خدا» از شبکه یک سیما با 7.3 درصد، «ماه من» از شبکه سه سیما با 5.8 درصد، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما با 3.2 درصد، «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما با 3.1 درصد، «به وقت سحر» از شبکه افق با 1.9 درصد، «قرار بهشت» از شبکه پنج سیما با 1.8 درصد، «سحوری» از شبکه چهار سیما با 1.3 درصد و «<span style="text-align: justify">نوسفران</span>» از شبکه امید با 1.3 درصد بیننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">بر همین اساس 29.8 درصد از مخاطبان بیننده برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم از شبکه‌های سیما بوده‌اند که 13.1 درصد این ترتیل خوانی‌ها را از شبکه سه پیگیری کرده‌اند. 29 درصد مخاطبان نیز شاهد سخنرانی‌های مذهبی سیما بوده‌اند که 12.9 درصد آنها از شبکه سه پیگیر سخنرانی‌ها بوده‌اند. 26.1 درصد هم برنامه‌های مناجات خوانی را دیده‌اند که 9.4 درصد از آنها، از شبکه سه این مناجات خوانی‌ها را مشاهده کرده‌اند.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #000080">سریال‌ها</span></b></span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریال‌های سیما در ماه مبارک رمضان 1401 نشان می‌دهد 74.8 درصد مردم در این ماه مخاطب برنامه‌های تلویزیون بودند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">سریال «<span style="text-align: justify">نجلا</span> 2» از شبکه سه سیما با 26.8 درصد مخاطب و 77.1 درصد رضایت مخاطبان، در صدر سریال‌های پربیننده تلویزیون در ماه رمضان قرارگرفته است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">بر مبنای این آمار در ماه رمضان، سریال‌های «خوشنام» از شبکه یک سیما با 26 درصد مخاطب و 76.4 درصد رضایت مخاطبان و «از سرنوشت چهار» از شبکه دو سیما با 20.8 درصد مخاطب و 82.9 درصد رضایت مخاطب و «مسافران شهر» از شبکه پنج سیما با 5.5 درصد بیننده، در رده‌های بعدی قرار دارند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"> این آمار از سریال‌های تلویزیونی در حالی اعلام می‌شود که تفاوت فاحشی با آمار <span style="text-align: justify">تلوبیون</span> دارد. تعداد بازدیدهای <span style="text-align: justify">تلوبیون</span> معمولاً نزدیکی بسیاری با آمار مرکز تحقیقات صداوسیما داشته است و برای همین خود این <span style="text-align: justify">پلتفرم</span> به شکل روتین به عنوان معیاری برای میزان توفیق سریال‌ها و برنامه محسوب <span style="text-align: justify">می</span> شده است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">با این حال در مورد اخیر سریال «خوشنام» که در <span style="text-align: justify">تلوبیون</span> به اندازه نصف دو سریال «<span style="text-align: justify">نجلا</span>» و «از سرنوشت» هم مخاطب ندارد هم طراز با «<span style="text-align: justify">نجلا</span>» و آمار 26 درصد برآورد شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سریال «از سرنوشت» هم که در <span style="text-align: justify">تلوبیون</span> در جایگاه اول قرار دارد و با اختلاف دویست هزارتایی و نزدیک به 6 میلیون در صدر قرار گرفته و حتی از «<span style="text-align: justify">نجلا</span>» هم بالاتر است در رتبه سوم و با مخاطب 20 درصدی قرار گرفته است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">هرچند میزانی از <span style="text-align: justify">تلورانس</span> در آمار <span style="text-align: justify">تلوبیون</span> و مرکز تحقیقات صداوسیما قابل پیش بینی است اما عجیب است که این آمار با چنین اختلاف فاحشی رو به <span style="text-align: justify">روست</span> و امید <span style="text-align: justify">است تلاش</span> شود تا خدشه‌ای به آمارهای این مرکز وارد نشود.</span></p></div><p> </p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">مهر</span></span></p>